Naše provozovna zůstává otevřena
Bezpečný nákup přes internet
Logo
info@jekshop.cz
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. ČLÁNKY, VÝROBCI
  3. Články, rady
  4. Na co si dát pozor při nákupu přes internet
13.04.2020
Články, rady

Na co si dát pozor při nákupu přes internet

Přibližně do poloviny 19. století byl spotřebitel považován za aktivní subjekt, zajišťující si sám potřebné informace před tím, než uzavře kupní smlouvu a předpokládalo se, že je v oblasti obchodování natolik samostatný, že nepotřebuje zvláštní právní ochranu. Postupem času, s růstem množství produktů, často agresivní reklamou a zeslábnutím komunikace mezi zákazníkem a prodávajícím, se začala přijímat ochranná právní ustanovení. V dnešní době je jednou z hlavních politik Evropské unie právě ochrana spotřebitele.

ParagrafU nás v České republice je spotřebitel pod ochranou zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Tyto zákony sice napomáhají vymáhat spotřebiteli svá práva a postihovat nepoctivé prodejce, ale samy o sobě neochrání nikoho před samotným nákupem na podvodném e-shopu. K tomu, aby se lidé nenechali snadno oklamat některými „obchodníky“, je zapotřebí zvýšeného právního povědomí spotřebitelů, aby dostatečně porozuměli tomu, jaká mají práva, ale zároveň i jaké mají povinnosti, neboť nejen na straně prodejců dochází k porušování povinností, ale dochází k tomu také ze strany některých zákazníků.

V tomto článku se vám stručně pokusíme dát několik rad, na co si dát pozor při nakupování přes internet.

Jak nenaletět

Právě nyní, v době koronavirové pandemie, se ve velkém začaly objevovat různé weby nabízející ochranné pomůcky, ačkoliv v minulosti o těchto webech nikdy nikdo neslyšel. Snaží se využít vzniklé situace, obestřené strachem z nemoci Covid-19, a často chtějí například pouze odcizit osobní údaje kupujících, jak vysvětlil pro Novinky.cz Ondrej Kubovič, specialista na digitální bezpečnost z Esetu. Ve velké míře se objevují také nabídky na sociálních sítích, jako je např. Facebook, kde se tato jejich činnost lépe skrývá. Zároveň však vzniká i množství poctivých obchodníků.

Pokud se chystáte nakoupit na neznámém e-shopu, prověřte si nejprve základní informace o prodávajícím, než učiníte ten poslední krok k odeslání objednávky.

1. Ověřte si totožnost prodávajícího, se kterým chcete uzavřít kupní smlouvu. Jeho totožnost naleznete v kontaktních údajích na webu, nebo alespoň v obchodních podmínkách. Jedná se buď o jméno a příjmení fyzické osoby podnikatele, nebo v případě právnické osoby o její název. Pokud tyto informace zcela na webu chybí, něco není v pořádku a mělo by vás to varovat.

2. Prodávající má přidělené a důležitá je také adresa sídla prodávajícího. Podle adresy sídla je možné si ověřit, v které zemi je prodávající usazen a zároveň na jakou adresu je možné zasílat zboží při odstoupení od smlouvy, nebo při uplatnění reklamace.

Dle těchto základních důležitých znaků lze podnikatele vyhledat v obchodním nebo živnostenském rejstříku a rozhodnout se, zda s ním chcete vstoupit do právního poměru.

3. 5 hvězdičekČasto se poukazuje také na možnost prověřit si e-shop dle recenzí. Toto však, dle našeho názoru, nepovažujeme za úplně věrohodný způsob, neboť pokud přibývají kladné recenze „jako houby po dešti“, většinou se nejedná o pravá hodnocení skutečných zákazníků. Ze zkušenosti víme, že dotazník spokojenosti vyplní jen zlomek zákazníků, a proto přibývají pouze pomalým tempem. Naopak pokud má e-shop většinu recenzí negativních, nemusí zde být opravdu vše v pořádku. Občas se sice všechno nepodaří na jedničku, jak by si prodávající i zákazníci přáli, ale pokud se jedná o velké množství převažujících negativních recenzí nad těmi pozitivními, může to už mnoho napovědět a je lepší vybrat si jiného prodávajícího.  Nesmíme však také opomíjet fakt, že vysoké umístění na platformách srovnávačů zboží, kladné recenze a různé certifikáty jsou tzv. „reklamou“ za úplatu u jiných subjektů a internetový obchod, který těchto služeb nevyužívá, může mít mnohdy více nadstandardní přístup ke spotřebitelům než internetové obchody, které těchto služeb využívají.

4. Povinností prodávajícího je zveřejnění značného množství informací na svých webových stránkách, které zde nebudeme všechny vyjmenovávat, jelikož by to bylo na mnoho a mnoho stran. Nakonec je znáte z obchodních podmínek, které se rozšiřováním legislativních požadavků stále rozrůstají o další strany. I toto je důsledek činnosti nepoctivých prodejců, kdy zpřísňování tak poté dopadá především na poctivé prodávající a ty nepoctivé ponechává do budoucna nadále v klidu. Mezi ty nejzákladnější informace na webu patří: informace o zboží, o ceně, o způsobu dodání zboží a způsobu platby, o reklamačním řízení, o odstoupení od smlouvy v zákonné lhůtě a o ochraně osobních údajů.

5. Nepodléhejte reklamám na nízké ceny, nebo na nedostatkové zboží. Pokud ostatní prodejci, kteří jsou na trhu dlouhodobě, nemají v současné době naskladněny například bezdotykové teploměry, je potřeba ostražitosti u těch, kteří je nabízí a hlásají, že je mají skladem za skvělou cenu. Dovoz a distribuce zdravotnických prostředků podléhají zákonu o zdravotnických prostředcích a dozor nad trhem provádí Státní ústav pro kontrolu léčiv, který také zřídil registr dovozců a distributorů zdravotnických prostředků. Registr je veřejně přístupný on-line a lze jej popřípadě taktéž využít před nákupem pro informace o osobách a zdravotnických prostředcích. Nenajdete zde však prodejce, jelikož ti registraci nepodléhají.

Nebojte se nakupovat

Pokud se nebudete bezhlavě vrhat do nákupu přes internet, ale prověříte si základní informace tím, že budete sami aktivně vyhledávat potřebné informace před uzavřením kupní smlouvy, určitě se nemusíte obávat v e-shopech nakupovat. Internetové obchody přináší nakupujícím významné prvky v podobě ušetřeného času a komfortu při zajišťování zboží.

Nezapomeňte však při nákupech také na své povinnosti. Spotřebitel jich má sice jen hrstku oproti prodávajícímu, ale jsou stejně důležité a vymahatelné jako povinnosti prodávajícího. Patří mezi ně například povinnost objednané zboží převzít a uhradit jeho cenu, ale také nezneužívat svého práva k odstoupení od smlouvy v zákonné lhůtě nadužíváním zboží, namísto jeho pouhého prohlédnutí.

 

Autor: Jitka Koropecká

Použité zdroje:

DVOŘÁK, Jan - ŠVESTKA, Jiří - ZUKLÍNOVÁ, Michaela a kol. Občanské právo hmotné. Svazek 1. Díl první: Obecná část. Praha: Wolters Kluwer, 2013, 432 s. ISBN 978-80-7478-326-5.

VÍTOVÁ, Blanka. Zákon o ochraně spotřebitele. Komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 364 s. ISBN 978-80-7478-985-4.

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 268/2014 Sb., o zdravotnických prostředcích a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

Falešné e-shopy nabízely Čechům roušky. Podvod není snadné odhalit. Novinky.cz [online]. 2020 [cit. 2020-04-13]. Dostupné z: https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/falesne-e-shopy-nabizely-cechum-rousky-podvod-neni-snadne-odhalit-40316457

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli